Nowości w ramach WAVE 1 2024 Business Central cz. 1

Opublikowany
15.5.2024
Nowości w ramach WAVE 1 2024 Business Central cz. 1

Najnowsza wersja Business Central posiada szereg nowych funkcjonalności w obszarze aplikacji czy UX. W jednym z poprzednich wpisów o Business Central Wave 1 2024, zostały wymienione jakie zmiany przynosi nowa wersja BC (24.*) wraz z Wave 1. Natomiast, w ramach tego wpisu z serii OutOfTheBox, który tak naprawdę jest pierwszą częścią wpisów o tej tematyce, zostaną przybliżone i zaprezentowane następujące nowe funkcje aplikacji:

  • Przypisanie sprzedawcy do adresu dostawy
  • Eksport i import tekstu sformatowanego w kilka linii (wielowierszowego) wykorzystując pakiety konfiguracji

Przybliżymy również usprawnienia w kategorii UX takie jak:

  • Zwiększenie produktywności dzięki nowoczesnemu pasku akcji
  • Udoskonalenia w zakresie komfortu użytkownika - kalendarz

W pierwszej kolejności skupimy się na funkcjonalności aplikacji - przypisania sprzedawcy do adresu dostawy (Assign salesperson to customer ship-to addresses). Ta nowa funkcja umożliwia przypisanie konkretnego sprzedawcy do adresu dostawy klienta. Dzięki temu jest możliwość uzyskania bardziej szczegółowej analizy sprzedaży, czy zoptymalizowania alokacji zasobów.

Aby ustawić kod sprzedawcy, na karcie klientów (Customers) należy przejść na wstążce do Powiązane (Related) i wybrać Ship-to-Addresses. Na załączonym zdjęciu zaznaczono, gdzie znaleźć odpowiednie opcje.

Dla wybranego klienta, wybieramy kod adresu dostawy

Po wybraniu odpowiedniego kodu, dostaniemy szczegółowe informacje adresu dostawy, które są przypisane do tego kodu. W domyślnym zestawie danych nie ma pola Kod sprzedawcy (Salesperson Code). Aby mieć tą informację na karcie, należy użyć opcji personalizacji i przeciągnąć pole.

Jeżeli pole Kod sprzedawcy (Salesperson Code) znajduję się na karcie, można go przypisać.

Jeżeli utworzymy Zamówienie sprzedaży (Sales Order), a następnie po wybraniu opcji alternatywnego adresu dostawy, Kod sprzedawcy zostanie automatycznie zmieniony, na taki jaki został przypisany w kodzie danego adresu dostawy. Na obrazku został wybrany Kod Chicago i dla niego kodem sprzedawcy jest BC.

Kolejną funkcją, która jest tematem tego wpisu jest Eksport i import tekstu sformatowanego w kilka linii (wielowierszowego) wykorzystując pakiety konfiguracji (Export, import multiline text with Configuration Packages). Ta nowa funkcjonalność ułatwia przenoszenie danych z dużą ilością tekstów wielowierszowych. Dzięki niej transport danych pomiędzy firmami i środowiskami będzie dużo łatwiejszy i wydajniejszy. W dzisiejszym wpisanie skupiamy się na opcji importu/eksportu do oraz z programu Excel.

Pole, które będzie podlegało transportowi to Work Description  z zamówienia sprzedaży.  

Aby zrobić to w efektywny sposób wykorzystane zostaną do tego pakiety konfiguracji. Poprzez utworzenie nowego, uzupełniamy wymagane pola, a następnie należy wybrać z jakiej tabeli interesują nas informacje. W naszym przypadku będą to dane z nagłówka sprzedaży (Sales Header)

W polu No. of Fields Available (Liczba dostępnych pól), można podejrzeć jakie są dostępne pola dla tabeli o ID 36. Istnieje opcja ograniczenia liczby dostępnych pól. Aby to zrobić, należy wejść w liczbę dostępnych pól i wybranie odpowiednich. Najszybciej można to zrobić poprzez opcję Clear Included (Usuń uwzględnione), a następnie wyszukanie interesujących nas pól i ustawienie im Set Included (Wybierz uwzględnione)

Następnie możemy wyeksportować dane do Excela, przez opcję Export to Excel. Również w analogiczny sposób można zaimportować dane z programu Excel, jeżeli chcemy coś dodać do BC, najczęściej jeżeli jest to duży wolumen danych.

Wyeksportowany plik Excel z BC jest ograniczony do trzech pół, a jednym z nich jest wcześniej wspomniany Work Description. Ponadto, otrzymujemy wielowierszowe pole tekstowe oraz jego formatowanie. Dzięki temu plik jest w takiej samej formie jak w BC.

W drugiej części wpisu skupmy się na zmianach BC z obszaru UX. Jedną z nich jest Zwiększenie produktywności dzięki nowoczesnemu pasku akcji (Boost productivity with the modern action bar).  

Na poniższym zdjęciu zaprezentowany jest pasek aplikacji z wersji 24.* systemu Business Central:  

Dla porównania zdjęcie paska aplikacji z wersji 23.* systemu:

Jak można zauważyć są to zmiany w ikonie lupki, funkcji analizy, czy brak opcji Reports. Zamiast opcji Process w nowszej wersji jest Home, plus dodatkowo pojawiła się ikona Copilot.  

Również spore zmiany zaszły w wyglądzie kalendarza. W najnowszej wersji BC jest on bardziej elastyczny, daje możliwości szybkiej zmiany roku bądź miesiąca.  

Poniżej kalendarz w najnowszej 24 wersji BC:

Dla porówniania kalenadarz w 23 wersji BC:

Funkcjonalności pochodzące z Wave 1 24* opisane w powyższym wpisie wzbogacają Business Central o nowe funkcjonalności, znacznie usprawniając użytkownikom pracę na systemie. W kolejnych wpisach OutOfTheBox zostaną przybliżone inne usprawnienia, na które już teraz zapraszam.

Poprzedni
Następny
Następny