Business Central 2025 Wave 2 – Co nowego?

Opublikowany
15.9.2025
Business Central 2025 Wave 2 – Co nowego?
Microsoft ogłosił planowane nowości w ramach Dynamics 365 Business Central 2025 Release Wave 2, które będą wdrażane od października 2025 do marca 2026 roku. Nadchodząca fala aktualizacji koncentruje się na automatyzacji, sztucznej inteligencji, rozszerzeniach regionalnych oraz usprawnieniach w obszarach finansów, e-commerce, zarządzania łańcuchem dostaw i zrównoważonego rozwoju.

Niezależnie od tego, czy jesteś użytkownikiem systemu Business Central, czy konsultantem – warto zapoznać się z najważniejszymi usprawnieniami, jakie wnosi Release Wave 2 2025.

Szczegółowo wszystkie zmiany opisane zostały na stronie Microsoft pod linkiem: New and planned features for Dynamics 365 Business Central, 2025 release wave 2 | Microsoft Learn

🎯 Copilot i agent AI – więcej automatyzacji

➡️ Business Central staje się coraz bardziej inteligentny dzięki rozbudowanej funkcji Copilot i agentów AI. W nowej fali aktualizacji jest możliwość użycia Agenta zamówień sprzedaży, aby zautomatyzować przyjmowanie zamówień sprzedaży. Sales Order Agent to autonomiczny agent AI dostępny w Dynamics 365 Business Central, który odciąża użytkownika, automatyzując proces przyjmowania zamówień sprzedażowych:

  • Monitoruje wspólną skrzynkę e-mail, skanując przychodzące wiadomości od klientów
  • Rozpoznaje klienta i żądane produkty, tworzy wstępną ofertę, sprawdza dostępność towaru i wysyła ją do klienta
  • Po zatwierdzeniu oferty - konwertuje ją na zamówienie sprzedaży i wysyła potwierdzenie

Użytkownik zawsze może zatwierdzić, skorygować proponowane działania lub przerwać je - dzięki temu zachowuje pełną kontrolę nad procesem. Dzięki niemu proces przyjmowania zamówień sprzedażowych jest szybszy, prostszy i mniej podatny na błędy. Agent automatycznie tworzy szkice zamówień, dopasowuje produkty do klientów i wspiera zespół sprzedaży, pozwalając obsłużyć więcej zamówień w krótszym czasie, przy pełnej kontroli nad procesem. Więcej informacji: Use Sales Order Agent to automate sales order-taking.

➡️ Zaawansowane wyszukiwanie Tell Me - dzięki niej użytkownicy Dynamics 365 Business Central mogą niemal od razu znaleźć potrzebne strony, raporty i funkcje, co znacząco przyspiesza pracę, oszczędza czas i ułatwia korzystanie z rzadziej używanych narzędzi, bez przeszukiwania menu. Więcej informacji: Find pages and reports with advanced Tell Me search.

➡️ W Dynamics 365 Business Central 2025 Wave 2 Copilot otrzymał nową ulepszoną funkcję czatu, która znacząco ulepsza interakcję użytkownika z systemem. Dzięki niej można zadawać pytania dotyczące działania zainstalowanych aplikacji dodatkowych i otrzymywać precyzyjne odpowiedzi bezpośrednio w interfejsie Business Central. Funkcja ma na celu przyspieszenie pracy, ułatwienie korzystania z systemu oraz zwiększenie efektywności użytkowników. Więcej informacji: Use enhanced chat with Copilot.

➡️ Ulepszone sugerowanie pól – w Dynamics 365 Business Central 2025 Wave 2 funkcja sugerująca od Copilota została znacznie ulepszona, aby jeszcze lepiej wspierać użytkowników podczas wprowadzania danych. Copilot proponuje bardziej precyzyjne i kontekstowe sugestie dla pól formularzy, analizując wcześniejsze dane w systemie i korzystając z informacji dostępnych w sieci dzięki integracji z Bing, co pozwala np. na dokładniejsze uzupełnianie adresów dostawców. Dzięki temu proces tworzenia rekordów, takich jak klienci, zamówienia sprzedaży czy pozycje dokumentów, staje się szybszy, prostszy i mniej podatny na błędy, a użytkownicy mogą skupić się na ważniejszych zadaniach biznesowych. Więcej informacji: Get better field suggestions using autofill with Copilot.

🎯 E-commerce – głębsza integracja z Shopify

Zmiany w obszarze e-commerce w Business Central 2025 Wave 2, dotyczą głównie integracji z Shopify:

➡️ Staff-to-Salesperson Mapping – możliwość przypisywania pracowników z Shopify POS do odpowiednich sprzedawców w Business Central, co ułatwia śledzenie sprzedaży i prowizji. Więcej informacji: Enable staff-to-salesperson mapping for Shopify orders.

➡️ Synchronizacja cen rynkowych – automatyczne dopasowanie cen do różnych rynków i regionów, co pozwala lepiej dostosować ofertę do klientów. Więcej informacji: Synchronize market-specific prices with Shopify.

➡️ Elastyczne dane „Sell-to” i „Bill-to” – większa kontrola nad danymi klienta i płatnika w zależności od lokalizacji firmy, co usprawnia procesy logistyczne i rozliczeniowe. Więcej informacji: Define sell-to and bill-to customer details per company location.

🎯 Dokumenty elektroniczne

Nowe funkcje standardowej wersji systemu Business Central w obszarze e-dokumentów obejmują m.in.:

➡️‍ Dwustopniowe przetwarzanie e-faktur sprzedaży - umożliwia najpierw zaksięgowanie faktury, a dopiero potem jej wysłanie jako e-dokumentu. Zwiększa kontrolę i pozwala na weryfikację przed wysyłką. Więcej informacji znajduje się pod tym linkiem: Process sales e-documents in two steps | Microsoft Learn.

➡️ Integracja z Power Automate i systemami zewnętrznymi - nowa funkcja umożliwia automatyczne przesyłanie i odbieranie e-dokumentów między Business Central a innymi aplikacjami za pomocą API i Power Automate. Więcej na temat integracji znajduje się pod tym linkiem: Use the E-Documents framework with Power Automate and other solutions | Microsoft Learn.

➡️ Równoległa wysyłka e-dokumentów za pośrednictwem usługi, jak i poczty elektronicznej - udostępniono możliwość wysyłania dokumentu e-mailem oraz jako dokument elektroniczny w jednym kroku. Więcej na ten temat pod linkiem: Send e-documents via a service and email simultaneously | Microsoft Learn.

Funkcjonalności wspierają nowoczesne podejście do zarządzania dokumentami. Więcej szczegółowych informacji na temat standardowej funkcjonalności e-dokumentów można znaleźć w sekcji Electronic Documents pod tym linkiem: New and planned features for Dynamics 365 Business Central, 2025 release wave 2 | Microsoft Learn.

🎯 Obszar Development

➡️ Nowa metoda Rec.Truncate w języku AL zapewnia wydajny i skuteczny sposób usuwania dużych wolumenów danych z tabeli. Omijając usuwanie wiersz po wierszu, metoda ta znacząco poprawia wydajność i skraca czas wykonywania operacji czyszczenia lub resetowania danych. Funkcja ta jest szczególnie cenna w scenariuszach obejmujących zarządzanie danymi zbiorczymi, pomagając utrzymać optymalną wydajność systemu. Opis funkcjonalności znajduje się na tej stronie: Truncate table data with new AL method | Microsoft Learn.

➡️ Śledzenie wydajności SQL w chmurze bez bezpośredniego dostępu do bazy danych bywa trudne. Nowa funkcja pozwala monitorować wywołania SQL zarówno z poziomu profilera w kliencie webowym, jak i poprzez zrzuty z Visual Studio Code, co ułatwia szybsze diagnozowanie problemów i poprawia jakość obsługi klienta. Opis funkcjonalności znajduje się na tej stronie: View SQL call information in performance profiles | Microsoft Learn.

🎯 Finanse – większa kontrola i zgodność

Wśród nowości w obszarze finansowym znajdziemy:

➡️ Narzędzie demonstracyjne zawierające konfigurację Intrastat oraz dane w systemie Business Central. Rozwiązanie to ma na celu pomóc użytkownikom w pełnym zrozumieniu i usprawnieniu procesów związanych z Intrastat. Aby skorzystać z tych danych, należy zainstalować dwie aplikacje: jedną z danymi podstawowymi oraz drugą z zawartością specyficzną dla kraju. Po instalacji można skonfigurować moduły demonstracyjne (Ogólny, Produkcja, Magazynowanie, Serwis). Po konfiguracji można wygenerować dane demonstracyjne dla wybranych scenariuszy. Więcej informacji na ten temat znajduje się pod linkiem: New Contoso Coffee Demo Dataset for Intrastat | Microsoft Learn.

➡️ Możliwość tworzenia wielu kartotek środków trwałych - nowa funkcja w Business Central automatycznie tworzy wiele kartotek środków trwałych podczas księgowania faktury zakupu. Na przykład, jeśli firma kupuje 200 komputerów od jednego dostawcy, Business Central automatycznie wygeneruje kartotekę środka trwałego dla każdego komputera. Nie ma potrzeby tworzenia kartotek ręcznie. Umożliwia to sprawne zarządzanie zakupami hurtowymi, zmniejsza ilość pracy ręcznej i zwiększa dokładność ewidencji. Funkcja ta nie jest dostępna w wersji zapoznawczej, a planowana ogólna dostępność to październik 2025. Więcej informacji na stronie: Create multiple fixed asset cards | Microsoft Learn.

➡️ Raport Audit Trail – raport ten zwiększa zgodność z przepisami, zapewniając przejrzysty i szczegółowy zapis wszystkich transakcji. Wykorzystuje dane z rejestru księgi głównej oraz zapisów księgowych, co ułatwia audyt i kontrolę wewnętrzną. Planowana ogólna dostępność funkcjonalności to październik 2025. Więcej informacji na stronie: Print the Audit Trail report | Microsoft Learn.

➡️ Nowa rola dla Specjalistów ds. zobowiązań (Accounts Payable Role Center) w Business Central upraszcza pracę zespołu zajmującego się fakturami zakupowymi i płatnościami. Konsoliduje wszystkie dokumenty i zadania w jednym miejscu (w tym e-faktury), co zwiększa efektywność, redukuje błędy i oszczędza czas. Więcej informacji na stronie: Use the Account Payable Role Center | Microsoft Learn.

➡️ Obliczanie podatków akcyzowych - funkcja podatków akcyzowych wspierająca firmy poprzez automatyzację złożonego procesu obliczania kwot podatku akcyzowego. Dzięki niej firmy będą mogły stosować się do określonych przepisów podatkowych dla różnych produktów i regionów. Funkcja ta zmniejsza ryzyko błędów oraz prawdopodobieństwo nałożenia kar. Automatyzacja obliczania podatków akcyzowych stosuje konkretne zasady i stawki dla różnych produktów i regionów. Pierwsze wydanie nie zawiera gotowych modeli ani raportów zgodności. Udostępnia natomiast elastyczne ramy do obliczeń podatku akcyzowego, które można dostosować do różnych wymagań. Więcej informacji na stronie: Calculate excise taxes | Microsoft Learn.

🎯 Zarządzanie i administracja

➡️ Automatyczna migracja linków i notatek przypisanych do rekordów podczas migracji z wersji lokalnej - użytkownicy systemu często dodają linki i notatki do rekordów w Business Central, aby uzupełnić dane o dodatkowy kontekst. Dla firm przechodzących z wersji lokalnej do środowiska chmurowego, ta funkcja umożliwia migrację tych linków i notatek bez potrzeby korzystania z zewnętrznych narzędzi. Więcej informacji na stronie: Migrate record links and notes with cloud migration tooling | Microsoft Learn.

➡️ Konektor Power Platform do centrum administracyjnego Business Central - konektor pozwala automatyzować zarządzanie środowiskami przy użyciu produktów Power Platform, w tym Microsoft Copilot Studio. Można zautomatyzować takie zadania jak:

  • Tworzenie środowisk
  • Kopiowanie środowisk
  • Planowanie aktualizacji środowisk
  • Integracja środowisk z innymi systemami

Planowana data ogólnej dostępności tej funkcjonalności to listopad 2025 roku. Więcej informacji na stronie: Automate environment management with Power Platform connector | Microsoft Learn.

🎯 Zarządzanie łańcuchem dostaw

➡️ Nowe rozszerzenie Quality Management, które pozwala firmom spełniać wymagania branżowe i regulacyjne, zapewniając wysoką jakość produktów już na etapie ich przyjęcia lub wytworzenia. To zupełnie nowa funkcjonalność, która może zrewolucjonizować sposób, w jaki firmy zarządzają jakością dostarczanych materiałów.

Parametry kontroli jakości:

  • Możliwość kontroli dla określonych zapasów, partii, numerów seryjnych i opakowań
  • Ocena parametrów fizycznych (np. waga, wymiary, gęstość)
  • Kontrola jakości na określonych etapach: po przyjęciu zakupu, produkcji, kompletacji
  • Analiza zewnętrzna i ustalanie próbek do badań przez strony trzecie
  • Definicja planów testowych z odpowiednimi parametrami
  • Opcja kwarantanny dla towarów

Obszar raportowania i analiz:

  • Certyfikaty jakości - potwierdzenie zgodności produktu z normami
  • Certyfikat analizy -szczegóły składu i jakości
  • Status jakości - przegląd poziomu jakości i problemów produkcyjnych
  • Podsumowania wymagań klientów i partii produkcyjnych.

Dzięki temu firmy zyskają pełną kontrolę nad jakością dostaw, co przełoży się na większą efektywność, zgodność z procedurami i ograniczenie ryzyka reklamacji. To nie tylko usprawnienie – to nowy standard w zarządzaniu jakością w Business Central. Więcej informacji na stronie: Evaluate quality of incoming goods and materials | Microsoft Learn.

➡️ Ulepszona możliwość jednoczesnego księgowania przez wielu użytkowników - funkcja Sortowania wierszy według typu i numeru w księgach sprzedaży i zakupu pozwala  uniknąć konfliktów przy dostępie do danych. Istnieje mniejsze ryzyko zakleszczeń (deadlocków) bez zmian w logice księgowania. Więcej informacji na stronie: Sort lines by type and number in sales and purchase postings | Microsoft Learn.

➡️ Rozbudowana funkcja personalizacji - Business Central rozszerza możliwości personalizacji stron, umożliwiając użytkownikom dodawanie większej liczby pól i kolumn. Funkcja ta odpowiada na potrzeby firm, które wymagają dostępu do specyficznych danych w codziennej pracy. Nowe pola dostępne są m.in. na kartach nabywców, dostawców, projektów, dokumentów sprzedaży, zakupu i serwisu. Zmiany te zwiększają kontrolę nad prezentowanymi informacjami i poprawiają efektywność pracy. Więcej na stronie: Add more fields and columns by personalizing pages | Microsoft Learn.

➡️ Rozszerzone możliwości zarządzania produkcją poprzez wsparcie procesu podwykonawstwa - firmy mogą teraz łatwiej zlecać zewnętrznym dostawcom określone etapy procesu produkcyjnego. Outsourcing pozwala na znaczące oszczędności oraz dostęp do specjalistycznych umiejętności i technologii, które nie są dostępne wewnętrznie. Funkcja obejmuje m.in. przepływy logistyczne dla surowców i wyrobów gotowych, elastyczne ustalanie cen, śledzenie pozycji oraz obsługę magazynową. Wersja ogólnodostępna planowana jest na grudzień 2025. Więcej na stronie: Use subcontracting capabilities in production processes | Microsoft Learn.

🎯 Zrównoważony rozwój

Zrównoważony rozwój w Business Central pozwala klientom wywierać pozytywny wpływ na środowisko i społeczeństwo, zwiększać efektywność operacyjną, spełniać wymogi regulacyjne i przyczyniać się do bardziej zrównoważonej przyszłości. Poniżej tylko kilka najciekawszych funkcjonalności z planu wydania Business Central 2025 Wave 2. Pełny opis wszystkich funkcjonalności znajduje się pod tym linkiem: New and planned features for Dynamics 365 Business Central, 2025 release wave 2 | Microsoft Learn.

➡️ Zintegrowane raportowanie ESG (Environmental, Social, Governance) - możliwość generowania raportów środowiskowych, społecznych i zarządczych bezpośrednio w Business Central, zgodność z regulacjami i przejrzystość danych. Po zebraniu i zagregowaniu danych w Business Central można je przenieść do aplikacji Project ESG Reporting (wersja zapoznawcza) dzięki, której można dodać więcej informacji kontekstowych.

➡️ Zaktualizowane centrum ról Sustainability Manager - zaktualizowane centrum ról dla menedżera ds. zrównoważonego rozwoju umożliwia kompleksowe monitorowanie danych ESG. Ułatwia śledzenie emisji Scope 3, zużycia wody i odpadów, integruje dane środowiskowe z dokumentami zakupu oraz wspiera analizę danych społecznych i HR. Dzięki temu firmy mogą skuteczniej realizować cele zrównoważonego rozwoju i spełniać wymagania regulacyjne.

➡️ Śledzenie zużycia energii - nowa funkcja pozwala na rejestrowanie i analizowanie zużycia energii w firmie, co wspiera działania na rzecz efektywności energetycznej. Nowa funkcja wspiera zgodność z regulacjami ESG (Environment, Social, Governance) i CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), umożliwiając dokładne raportowanie zużycia energii według źródeł (np. energia słoneczna, wiatrowa, paliwa kopalne). Dane można rejestrować w dziennikach zrównoważonego rozwoju oraz fakturach zakupu. Automatyzacja procesu raportowania zwiększa przejrzystość, buduje zaufanie interesariuszy i zmniejsza obciążenie administracyjne.

🎯 Raportowanie i analiza danych

Business Central stale rozwija funkcje raportowe i analityczne, umożliwiając:

➡️ Ulepszone raportowanie finansowe w Business Central - nowa funkcja raportowania finansowego znacząco usprawnia pracę zespołów finansowych. Szczegóły znajdują się na stronie: Use enhanced Financial Reporting | Microsoft Learn.

  • Automatyczna wysyłka raportów e-mailem lub do skrzynki raportów
  • Szybsze tworzenie raportów jest dzięki automatycznemu uzupełnianiu pól, edycji w Excelu i dynamicznym nagłówkom kolumn

➡️ Ulepszone raportowanie i analiza w obszarze zakupów – umożliwia śledzenie kluczowych wskaźników efektywności (KPI) oraz scenariuszy w Power BI. Opis funkcjonalności dostępny jest na stronie: Use enhanced purchasing analytics | Microsoft Learn.

Zaktualizowana aplikacja Power BI dla zakupów oferuje:

  • Przebudowany model semantyczny, gotowy do wykorzystania jako open source
  • Wizualizacje map pokazujące dane zakupowe według lokalizacji
  • Prognozy zakupowe dostępne do analizy

➡️ Śledzenie nowych kluczowych wskaźników efektywności (KPI) oraz scenariuszy biznesowych w Power BI (obszar raportowania i analizy danych zakupowych i sprzedażowych). Dodatkowo, pojawi się możliwość korzystania z personalizowanych układów Excel dla wielu raportów sprzedażowych pozwala dostosować ich zawartość do indywidualnych potrzeb. Więcej informacji znajduje się na stronie: Use the enhanced Power BI Sales app and modernized reports in sales analytics | Microsoft Learn.

Podsumowanie

Business Central 2025 Wave 2 to kolejny krok w stronę większej automatyzacji, lepszej integracji i zgodności z lokalnymi regulacjami. Nowe funkcje wspierają rozwój firm w wielu obszarach m.in. AI, e-commerce, finansów i ESG, a także ułatwiają pracę administratorom i konsultantom.

Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak wdrożyć te funkcjonalności u siebie – skontaktuj się z zespołem Intersys!

➡️‍ sales@intersys.pl

Poprzedni
Następny
Następny