Wprowadzenie systemu ERP to szansa na uproszczenie i automatyzację codziennych procesów biznesowych. Rozwiązanie Electronic Banking od IT.integro dla systemu Dynamics 365 Business Central rozszerza standardowe możliwości aplikacji. Więcej na temat samej aplikacji można znaleźć pod tym linkiem: Dynamicsblog | Electronic Banking – Automatyzacja bankowości w Dynamics 365 Business Central
Celem dzisiejszego wpisu jest krótkie demo funkcjonalności aplikacji Electronic Banking od IT.integro, która wspiera użytkowników Microsoft Dynamics 365 Business Central w dwóch kluczowych procesach: tworzeniu paczek przelewów oraz księgowaniu wyciągów bankowych.
W aplikacji dostępna jest dedykowana rola użytkownika bankowości elektronicznej, która umożliwia pracownikom realizację zadań zgodnych z ich uprawnieniami – od tworzenia paczek przelewów po księgowanie wyciągów. Przed rozpoczęciem pracy należy upewnić się, że użytkownik znajduje się na „liście użytkowników bankowości elektronicznej” oraz ma przypisane odpowiednie uprawnienia, co zapewnia bezpieczeństwo operacji finansowych. Dostępny jest także przepływ pracy – wysyłanie żądań akceptacji, akceptowanie i ich odrzucanie, zarówno paczek przelewów jak i wyciągów bankowych.

Proces poleceń przelewów / paczek przelewów ma następujący przebieg:
1/Paczka przelewów to podstawowy element aplikacji Base App. Dokument obejmuje przelewy, które użytkownik przygotowuje na podstawie otwartych zobowiązań, bądź należności, które są traktowane jako zwroty do nabywców. Płatności mogą zostać wskazane ręcznie wykorzystując Arkusz płatności lub automatycznieza pomocą funkcji Sugeruj płatności. Paczka przelewów posiada przypisane konto bankowe i interfejs, który zostanie wykorzystany do tworzenia pliku polecenia przelewu. Aby móc wybrać odpowiedni interfejs banku, dla którego przygotowywane są przelewy, pozwalający na poprawny import pliku do tego banku,należy zakupić aplikację Electronic Banking Extension zawierającą takowe interfejsy bankowe. Dużą zaletą jest możliwość kontrolowania na wczesnym etapie poprawność danych.

Każdy wiersz paczki przelewów zawiera kilka podstawowych informacji. Znajdziemy tutaj typ odbiorcy, numer kartoteki odbiorcy, numer konta bankowego odbiorcy i kwotę przelewu. Opis przelewu jest generowany domyślnie na podstawie numerów dokumentów powiązanych zapisów ksiąg pomocniczych.
W prawej części ekranu prezentowane są dodatkowe informacje dotyczące paczki przelewów.
2/Drugim krokiem jest utworzenie paczek przelewów w wymaganym przez bank formacie np. MT100 lub xml. Użytkownik decyduje również o potencjalnej agregacji przelewów.


Dodatkowo,przed utworzeniem paczki przelewów należy Zweryfikować konta bankowe odbiorcy. Proces ten oparty jest na połączeniu systemu z wykazem podatników VAT i weryfikacją w Białej Liście.
3/Ostatni krok to eksport paczek przelewów z systemu Business Central. W momencie, gdy paczka przelewów jest gotowa należy uruchomić akcję Generuj przelewy.

Po poprawnym wygenerowaniu przelewów, paczka znika z Listy otwartych paczek przelewów i możemy ją odnaleźć na stronie Archiwalne paczki przelewów.


Plik w odpowiednim formacie należy wysłać do aplikacji bankowej – automatycznie w przypadku integracji bezpośredniej (API lub Host-to-Host) lub ręcznie, jeśli korzysta się z wymiany plikowej. Formaty plików i sposoby ich dostarczania mogą być różne w zależności od banku. Lista banków, które są obsługiwane przez Bankowość elektroniczną od IT.Integro w zakresie połączenia bezpośredniego ciągle rośnie – jeśli jesteś zainteresowany takim połączeniem, skontaktuj się z nami,a zweryfikujemy czy dla Twojego banku jest ono już dostępne, bądź gdzie znajduje się na roadmapie rozwoju aplikacji.
Przebieg drugiego kluczowego procesu bankowości elektronicznej - import wyciągów bankowych - jest następujący:
1/Aplikacja Electronic Banking Extension zawiera interfejsy do systemu bankowego, które łączą aplikacje z systemem bankowym. Zadaniem interfejsu jest umożliwienie importu pliku wyciągu bankowego, w formacie,który wymaga dany bank. Plik taki można przekazać z dysku wykorzystując wcześniej odpowiednio przygotowany szablon wyciągu bankowego.

Warto wspomnieć, tak jak i w przypadku paczek przelewów, o możliwości bezpośredniej integracji z bankami za pomocą certyfikatów i usług webowych. Dzięk itemu możliwa jest automatyczna wymiana plików – bez konieczności ręcznego eksportu i importu. To kolejny krok w stronę pełnej automatyzacji i bezpieczeństwa procesów finansowych. W celu uruchomienia komunikacji bezpośredniej konieczne jest wygenerowanie certyfikatów klienckich. Proces ten jest zależny od banku i wymaga kontaktu z opiekunem klienta biznesowego. Tak jak i w przypadku paczek przelewów – jeśli jesteś zainteresowany takim połączeniem,skontaktuj się z nami, a zweryfikujemy czy dla Twojego banku jest ono już dostępne, bądź gdzie znajduje się na roadmapie rozwoju aplikacji.
2/Wyciąg bankowy to nowy dokument, który jest elementem w aplikacji Electronic Banking Base App. Po utworzeniu dokumentu jego pozycje należy połączyć z otwartymi należnościami i zobowiązaniami. Można to zrobić ręcznie (funkcja Rozlicz zapisy) lub wykorzystać akcję Sugeruj rozliczenia (mechanizm sugerujący potencjalne dopasowania), która wykorzystuje informacje z archiwalnych / wcześniej wysłanych poleceń przelewu.

Pola Typ konta oraz Nr konta są automatycznie wypełniane na podstawie powiązań ustalonych przy użyciu identyfikatora End-to-End,zapisanych w tabelach „Mapowanie ID do konta” lub „Mapowanie tekstu do konta”. Jeśli użytkownik samodzielnie wpisze numer konta, system zapyta, czy chce utworzyć nowe powiązanie dla tego numeru. Dzięki temu kolejne importy wyciągów bankowych mogą szybciej i łatwiej identyfikować odbiorców.
3/Ostatnim krokiem jest zaksięgowanie wyciągu bankowego. Po zaksięgowaniu wyciągu zostaje on przeniesiony na stronę Zaksięgowane wyciągi bankowe.Użytkownik może także jednocześnie wydrukować raport wyciągu bankowego zawierający szczegółowe informacje.

Zachęcam do obejrzenia nagrania na tej stronie przedstawiającego opisane w artykule procesy, a także zapoznania się z wcześniejszym wpisem (Dynamicsblog | Electronic Banking –Automatyzacja bankowości w Dynamics 365 Business Central), który pomoże zrozumieć, z jakich części składowych składa się opisywane rozwiązanie. Electronic Banking odIT.integro to narzędzie, które automatyzuje kluczowe działania bankowe w Dynamics 365 Business Central. Intuicyjny interfejs ułatwia tworzenie przelewów i księgowanie wyciągów, zwiększając efektywność i bezpieczeństwo operacji finansowych. To praktyczne wsparcie dla firm dążących do nowoczesnej i zautomatyzowanej bankowości. Ciągły rozwój w zakresie bezpośredniego połączenia z bankami wykorzystując API, na rzecz ręcznej wymiany plikowej to kolejny aspekt,który powinien przeważyć za wyborem tego rozwiązania.
Zachęcam do śledzenia naszego bloga, a jeśli zainteresowały Cię przedstawione w tym artykule aplikacje i chcesz wdrożyć je w swojej instalacji – skontaktuj się z sales@intersys.pl!