Możliwość przeksięgowania należności/zobowiązań na inną kartotekę

Opublikowany
3.9.2025
Możliwość przeksięgowania należności/zobowiązań na inną kartotekę
Wraz z nowym wydaniem Polskiej Lokalizacji 9.3.0 dodano możliwość automatycznego przeksięgowania zobowiązań z faktur zakupu z kontem dostawcy i pracownika, a dla należności i faktur sprzedaży z kontem nabywcy i pracownika.
Część W1 Business Central dawała do tej pory możliwość przeksięgowania należności lub zobowiązań na przeciwstawne Konto K/G lub Konto bankowe, bez uwzględnienia Dostawców, czy Nabywców.

Na czym polega nowość?

Dotychczas użytkownicy musieli ręcznie przeksięgować dokumenty księgowe na inną kartotekę np. przy wykorzystaniu dzienników.

W wielu firmach występują sytuacje, gdzie księgowane są faktury zakupu i sprzedaży, których zobowiązanie lub należność powinny być przeksięgowane na innego dostawcę, nabywcę lub pracownika.

Po aktualizacji Polskiej Lokalizacji do wersji 9.3.0 na dokumentach faktury zakupu, korygującej faktury zakupu, faktury sprzedaży oraz korygującej faktury sprzedaży w zakładce Szczegóły faktury pojawią się nowe pole: Typ konta przeciwst. oraz Nr konta przeciwst.

Pola te zawierają listę rozwijalną i poza wcześniej wspomnianymi już wartościami: Konto K/G i Konto bankowe zostały dodane również opcje Pracownik i Dostawca (dla zakupu) oraz Pracownik i Nabywca (dla sprzedaży).

Nowa funkcjonalność umożliwia:

• automatyczne przeksięgowanie faktur sprzedaży i zakupu na konta innych dostawców, nabywców, czy pracowników

• eliminację manualnych kroków w procesie uzgadniania dokumentów

• zwiększenie przejrzystości w obszarze należności i zobowiązań

Jak to działa w praktyce?

Podczas księgowania faktur w polach Typ konta przeciwst. i Nr konta przeciwst. należy wybrać odpowiednie wartości, a wtedy istnieje możliwość jej rozliczenia z odpowiednim kontem:

• pracownika – np. w przypadku faktur związanych z kosztami delegacji czy wydatkami służbowymi

• dostawcy – jeśli księgowana jest faktura zakupu

• nabywcy – przy fakturach sprzedaży

Po zaksięgowaniu dokumentu system automatycznie utworzy zapis z typem dokumentu Płatność, który od razu rozlicza dokument Faktury:

a dodatkowo zostanie utworzony nowy otwarty zapis, który został automatycznie przeksięgowany na wybrane konto przeciwstawne:

Dzięki tej funkcjonalności użytkownik nie musi już ręcznie przechodzić przez proces przeksięgowywania – system wykona to działanie automatycznie.

Korzyści dla firm jakie daje wykorzystanie tej funkcjonalności:

• oszczędność czasu – mniej ręcznych czynności w księgowości

• mniejsza liczba pomyłek – automatyzacja ogranicza ryzyko błędnego rozliczenia

• większa płynność procesów – uzgadnianie należności i zobowiązań odbywa się praktycznie w tle

Aktualizacja 9.3.0 polskiej lokalizacji Business Central to krok w stronę jeszcze większej automatyzacji procesów finansowych.
Automatyczne przeksięgowanie faktur z kontami pracowników, dostawców i nabywców ułatwi codzienną pracę działom księgowości, skracając czas obsługi dokumentów i zwiększając przejrzystość danych.
Poprzedni
Następny
Następny