Komunikaty o błędach, które są częścią pracy z systemem ERP, zwłaszcza w pierwszych jej etapach, często mogą przeszkadzać w finalizacji danego zadania — na przykład jeśli wykonywane zadanie wymaga ustawienia, którego brakuje w innym miejscu w systemie, a komunikat nie naprowadza użytkownika na przyczynę błędu. Czasami poprawka jest łatwa, ale nieoczywista.
Aby tą pracę usprawnić, na podstawie feedbacku spływającego od użytkowników z całego świata, Microsoft w każdej z fali wydań stawia na rozwijanie komunikatów błędów i możliwości radzenia sobie z nimi.
Jedną z ostatnich zmian, które wprowadził z Wave 1 2023 jest właśnie rozszerzenie komunikatów, które dają klarowne i czytelne informacje o tym, co jest przyczyną błędu, często pozwalają na bezpośrednie przejście do miejsca, w którym taki problem można rozwiązać, a niekiedy naprawić błąd bezpośrednio z komunikatu, wykonując sugerowaną przez niego akcję.
Często zdarza się, że w wyniku powrotu do pracy np. z zamówieniem sprzedaży po jakimś czasie, użytkownik nie ma pewności, czy dokument magazynowy został już utworzony do tego zamówienia i próbuje wygenerować jego duplikat. System blokuje takie działanie, a dodatkowo dzięki opisywanym usprawnieniom daje informację o tym, że dokument magazynowy już istnieje i pozwala na przejście do listy tworzonych dokumentów magazynowych z poziomu komunikatu. W momencie, w którym użytkownik próbuje wykonać takie niepoprawne działanie, po wybraniu akcji „Utwórz wydanie magazynowe” z poziomu zamówienia sprzedaży, wyświetlany jest komunikat o błędzie umożliwiający podjęcie działań.
![](https://cdn.prod.website-files.com/6386127b313c19ec555df02a/650ab080e787ab3dc99a6a8e_Zrzut%20ekranu%201.png)
![](https://cdn.prod.website-files.com/6386127b313c19ec555df02a/650ab08e3dd4705a12bda5ec_Zrzut%20ekranu%202.png)
Wybór akcji „Pokaż otwarte wiersze” z poziomu komunikatu powoduje przeniesie użytkownika do listy na stronie „Wiersze wydań magazynowych”, gdzie znajdują się już wcześniej utworzone dokumenty wydania magazynowego do tego zamówienia.
![](https://cdn.prod.website-files.com/6386127b313c19ec555df02a/650ab0a5a06c007e1c806abe_Zrzut%20ekranu%203.png)
Innym usprawnieniem jest udostępniona możliwość rozwiązywania problemów za pomocą rozszerzenia "Napraw to dla mnie".
Przykładem w tym obszarze może być próba zaksięgowania Zamówienia sprzedaży, bez wymaganych do tego informacji. Jeżeli kartoteka zapasu, która wprowadzona jest na wierszu zamówienia wymaga w związku konfiguracją systemu wskazania konkretnego wymiaru analitycznego przy księgowaniu , a przed uruchomieniem funkcji „Księguj” nie został on wskazany – użytkownik zostaje przeniesiony na stronę „Komunikaty o błędzie”.
![](https://cdn.prod.website-files.com/6386127b313c19ec555df02a/650ab0c84c3dcb6af4f83f5e_Zrzut%20ekranu%204%20.png)
![](https://cdn.prod.website-files.com/6386127b313c19ec555df02a/650ab0d199bd970a35568161_Zrzut%20ekranu%205.png)
W kolumnie „Opis” widnieje informacja, że nie został wprowadzony wymagany wymiar dla danego zapasu.
Aby ten błąd rozwiązać, są dwie możliwości. Za pomocą akcji w kolumnie "Zalecone działania" należy wybrać "Dodaj typ wymiaru" i zatwierdzić nowy komunikat.
![](https://cdn.prod.website-files.com/6386127b313c19ec555df02a/650ab0ec9947b413da979ba5_Zrzut%20ekranu%206.png)
![](https://cdn.prod.website-files.com/6386127b313c19ec555df02a/650ab0f79947b413da97a815_Zrzut%20ekranu%207.png)
W kolumnie „Stan” pojawia się informacja, że problem został „Naprawiony”.
![](https://cdn.prod.website-files.com/6386127b313c19ec555df02a/650ab106711a0ce3bdadcb66_Zrzut%20ekranu%208.png)
Drugim sposobem naprawienia błędu jest wybranie akcji „Zaakceptuj zalecane działanie”.
![](https://cdn.prod.website-files.com/6386127b313c19ec555df02a/650ab122fa802d5ec5baa7b3_Zrzut%20ekranu%209.png)
Po wyświetleniu komunikatu potwierdzenia sugerowanego działania, należy wybrać opcję „Tak”.
![](https://cdn.prod.website-files.com/6386127b313c19ec555df02a/650ab132a1fbb62685ee48fb_Zrzut%20ekranu%2010.png)
![](https://cdn.prod.website-files.com/6386127b313c19ec555df02a/650ab13caac48ae5e2e19b9b_Zrzut%20ekranu%2011.png)
Po pomyślnym rozwiązaniu problemów w kolumnie „Stan” wyświetlana jest informacja jak przy pierwszym sposobie, że problem został „Naprawiony”.
![](https://cdn.prod.website-files.com/6386127b313c19ec555df02a/650ab14eaac48ae5e2e1af8e_Zrzut%20ekranu%2012.png)
Podsumowując, ciągły rozwój i usprawnianie przez Microsoft takich elementów jak zarządzanie komunikatami błędów powoduje, że użytkowanie systemu Business Central staje się z każdym kolejnym wydaniem coraz prostsze i bardziej efektywne. Przed nami druga w tym roku fala Wave 2 2023, która z pewnością przyniesie kolejne udogodnienia i wyczekiwane funkcjonalności.