Koszty dodatkowe – nieodzowny element poprawnej wyceny zapasów w Microsoft Dynamics 365 Business Central

Opublikowany
16.11.2022
Koszty dodatkowe – nieodzowny element poprawnej wyceny zapasów w Microsoft Dynamics 365 Business Central
Jeszcze nie tak dawno byliśmy świadkami drugiej, corocznej dużej aktualizacji systemu Microsoft Dynamics 365 Business Central. To idealny czas, aby ponownie nieco bliżej przyjrzeć się dostarczonym nowościom. W ramach niniejszego wpisu poruszymy kwestię kosztów dodatkowych oraz nowości, jakie przygotowano w ich obrębie w 21 odsłonie systemu.


W celu ułatwienia śledzenia kosztów i uzyskania wyceny, pozycje zapasów muszą zawierać wszelkie dodatkowe koszty, takie jak: fracht, fizyczna obsługa, ubezpieczenie i transport, które ponoszone są przy zakupie lub sprzedaży zapasów. W przypadku zakupów, na koszt własny zakupionego zapasu składa się cena zakupu od sprzedawcy oraz wszystkie dodatkowe opłaty z nimi związane. W przypadku sprzedaży, znajomość kosztów wysyłki sprzedanych zapasów może być równie ważna, jak znajomość kosztów zakupionych zapasów.

W ramach nowego wydania systemu zapewniono większą elastyczność w zakresie sposobu oraz czasu księgowania wszelkiego rodzaju opłat za zapasy. Postaramy się to zilustrować krótkim scenariuszem, który zakłada:

1.Utworzenie zamówienia zakupu na dwa różne zapasy, z uwzględnieniem kosztu dodatkowego. Po dostarczeniu towaru, okazuje się, że brakuje pierwszego zapasu, przez co nie możemy go oznaczyć jako przyjęty:

Koszty dodatkowe – nieodzowny element poprawnej wyceny zapasów w Microsoft Dynamics 365 Business Central

2. Możemy przyjąć oraz zafakturować jedynie ten zapas, który finalnie do nas dotarł – włącznie z powiązanym z nim kosztem dodatkowym, dzięki czemu jesteśmy w stanie wysłać taką fakturę do Klienta, a pozostałym towarem zająć się w późniejszym czasie. Potrzebnej konfiguracji dokonujemy z poziomu strony przypisania kosztu dodatkowego:

Koszty dodatkowe – nieodzowny element poprawnej wyceny zapasów w Microsoft Dynamics 365 Business Central

3. Efektem zrealizowanych czynności są wiersze, gotowe do ostatecznej weryfikacji oraz księgowania

Koszty dodatkowe – nieodzowny element poprawnej wyceny zapasów w Microsoft Dynamics 365 Business Central

Wszystko to możliwe jest dzięki nowemu polu „ Ilość według kosztu dodatkowego do realizacji ” na wierszach zamówienia oraz stronie „Przypisanie kosztu dodatkowego”. Jedyne co należy zrobić, to w odpowiednim miejscu ustawić nowe pole na 0, a następnie dostosować wartość pola „Ilość do fakturowania” w wierszu zamówienia zakupu – wystarczy skopiować wartość z pola „Ilość według kosztu dodatkowego do realizacji”.

W takiej konfiguracji istnieje możliwość zaksięgowania faktury częściowej z kosztem dodatkowym, przypisanym do jednego wiersza, mając pewność, że wszystkie czynniki kosztów zostały zaksięgowane. W przypadku gotowości do obsługi drugiego towaru zamówienia zakupu, należy zaktualizować pole „ Ilość według kosztu dodatkowego do realizacji ” oraz sfinalizować proces.

Pełen obraz procesu przedstawia powyższe nagranie wideo.

Poprzedni
Następny
Następny